gtafanatikus
minden GTA Fanatikusnak!

MENÜ

A GTA sorozat részletesebb történetei, eseményei:



GTA

Maga a GTA játéksorozat története 1997 októberében kezdődött, mikor a DMA Design (a mai Rockstar North) játék fejlesztő cég elkészítette a Grand Theft Auto névre keresztelt akciójátékot PC-re. Elsősorban kocsik lopása volt a feladatunk, felülnézetes, viszonylag kezdetleges 3 dimenziós megjelenítésű környezetben. Egyedi stílusával és hangulatával és remek multiplayer lehetőségeivel sok játékos szívébe belopta magát, megalapozván egy sikerszéria feltörekvését...

 

 

GTA2

 

Amikor a GTA2 megjelent, még a széria keménykalapos rajongói közül is sokan megijedtek: tényleg csak ennyi van a fejlesztőkben? Külsőre alig változott a játék, ami azért ’99-ben már elég ciki volt. Maradt az alapmechanizmus is, két újdonság lépett csak be. Az első a bandázás volt: megjelentek különféle egymással rivalizáló csoportok, akik feladatokkal láttak el. Ha az egyikük kedvére tettél akkor újabb feladatokat kaptál, de kivívtad a többi banda haragját, így a területükre érve heves golyózáporral köszöntöttek. A másik újdonság, hogy különféle tuning-lehetőségekhez juthatsz, melyekkel autóidat spécizheted fel, mint például fedélzeti géppuska, olajfolyatás, stb... Összeségében nem lett rosz a GTA2 sem, de az áttörést természetesen nem ez az epizód hozta el, ráadásul már ingyenesen elérhetővé tette a Rockstar Games!

 

 

GTA III

 

Az első GTA fura módon eleinte rendőrszimulátornak készült, melyben bűnözőket kellett volna elfognunk egy nagyvárosban. Ehhez képest immár a sorozat hivatalos 4. részét várjuk (s tulajdonképpen a 7-et), melyben valamilyen gangster-t, vagy alvilági figurát alakítunk. A recept tehát az ellenkező oldalról sokkal jobban bevált. Az első részekben (és a GTA: Londonban is) felülnézetből garázdálkodhattunk 3 nagyvárosban, akár küldetéseket teljesítve, akár céltalanul öldökölkve és száguldozva. A III. rész így nemcsak grafikai tupírozás volt a sorozat történetében, hanem egyfajta újraértelmezése is a koncepciónak - megjelent az igény egy összefüggőbb sztorira is.

Persze sokat nem kell várni, e részben talán leggyengébb a történet a 3D-s GTA-k közül. Egy névtelen hőst alakítunk (utólag, a San Andreas-ból kiderülve: Claude-ot), akit egy bankrablás közepett lelő barátnője, Catalina. Így "Nevem: senki" börtönbe kerül, s egy "Eight ball" nevű fickóval éppen börtönbe szállítják. Ám a rabszállítót megtámadják, az felrobban, és a főszereplő kap még egy esélyt, hogy bizonyítsa "tökösségét", s bosszút állhasson Catalina-n. Claude a játék során azonban nem sokat szól (konkrétan semmit), így a hangsúly azokra a karakterekre tevődik, akiknek küldetéseket teljesít. Számtalan legendás karakter teremtődik itt meg, akik a későbbi GTA részekben is tiszteletüket teszik majd (pl.: Donald Love) - miattuk érdemes foglalkozni a sztorival is.

A játék lényegét a hatalmas szabadság adja. Liberty City-ben járunk, egy hatalmas, fiktív városban (talán New York-hoz hasonlíthatjuk - melyet a GTA IV alá is támaszt, lévén, hogy ugyanott játszódik és nyíltan vállalja a NY-hangulatot). Bárhova mehetünk, rengeteg autót és csónakot köthetünk el (sajnos a motor és a repülés kimaradt még ebből a részből). Ha rossz fát teszünk a tűzre, nyomunkba rendőrök erednek (körözési szinttől függ, mennyi és mivel /sima rendőrautótól a tankig bármivel/), s ha esetleg fűbe harapnánk, a mentők már rohannak is értünk (illetve azokért, akiket kiiktattunk a rohanó hétköznapokból).
A fő- és mellékküldetések adják a játék összekötő szálait (melyekben az egyes maffiafőnököknek, alvilági vezéreknek, vagy csak szimplán egy őrültenk dolgozunk), de ezek mellett kisebb pénzszerzési lehetőségeket is találunk. Lehetünk taxisofőrök, rendőrök (ez az elem maradt meg a GTA eredetileg tervezett koncepciójából), mentősök és tűzoltók is. Az innen befolyt pénzt főleg fegyverre fogjuk költeni.

Említést érdemel még, hogy a GTA-sorozat eme részében lett igazán kidolgozva a járművekben szóló rádió, mely mára a széria védjegyévé vált. Főleg RAP és hip-hop számokat hallhatunk, de a (sajnos csak soft) rock, reaggie és klasszikus pop rajongói sem maradnak zene nélkül.

 

 

GTA: Vice City

 

A GTA3 annak idején nagyot robbantott azzal, hogy 3D-sítette a sorozatot. Ám elég sok hiányossága (se motor, se helikopter, idétlen, hang és név nélküli hős stb. ) miatt sokak nem mélyültek el benne, amennyire kellett volna. Így a Rockstar-nak a következő részt (mert egyértelmű volt, hogy folytatják a sorozatot) ennek fényében kell megcsinálniuk. Így megszületett a Vice City, mely a közönség véleménye szerint az eddigi legjobb GTA-rész, San Andreas ide vagy oda.

A főhős ezúttal Tommy Vercetti, a börtönből frissen szabadult bűnöző. Sonny Forelli (a GTA3-ban megismert Forellikről lehet ismerős, bár időben a Vice Citiy előbb van, mint a GTA3) szervezetéhez tartozik, és egy drogügyben megy Vice City-be. Azonban itt rajtuk ütnek, az üzletnek annyi, Tommy pedig mély sittbe kerül. Sonny megharagszik rá, így kénytelen lesz a városban maradni. Persze nem tétlenül fogja várni, hogy Sonny emberei eljöjjenek érte: Tony Montana (Scarface) módjára az egész várost akarja, és mindent, ami benne van. Így láthatjuk, hogy a főhős végre motivációkkal teli, ráadásul még egy szerethető egyénisége is van (én Tony Montana és Michael Corleone közé tenném jellemben, tehát a lobogó tűz, és a vérfagyasztó jég közé).

A játékmenekt mi mást is kínálna, mint egy nagyvárost, majdnem korlátlan szabadságot, rengeteg fő-, mellék- és egyéb küldetést (tűzoltó, taxi, rendőri szolgálat, pizzafutár stb.), s ezúttal tényleg emlékezetes karaktereket (nem hiába, hiszen megszólalnak itt olyan ismert arcok is, mint a Miami Vice néger sztárja, vagy Ray Liotta). Vice City kicsivel kisebb, mint Liberty City, de jóval színesebb,  s az esős New York-hangulat helyett igazi floridai klímát teremt. A déli környezetet természtesen a járműveken, épületeken, járókelőkön is láthatjuk. Cadillac-ek, rozzant mexikói-stílusú járgányok, sportkocsik (Ferrari-ra és Lamborgini-re hajazók), homokfutók, s ezúttal végre motorok is, melyekkel (az ugratók jóvoltából) szép trükköket lehet véghez vinni. Ezek mellett ezúttal, a sorozatban először, az égboltot is meghódíthatjuk, főleg helikopterekkel, de egy hidroplánba is bepattanhatunk. Természetesen a hajók is maradtak, egy-két modellel kibővítve. Úszni még ebben a részben sem fogunk, így a szabadságunk addig terjed, amíg szárazföld van (megjegyzem, elég vicces, hogy egy felhőkarcolóról leesve alig sérülünk, de ha csak a cipőnket éri egy kis sósvíz, máris végünk van...).

Az játék, minthogy TPS elsősorban, így jelentős hangsúlyt helyez a fegyverekre. Ezúttal 3 osztályba sorolták a szúró- és lövőszerszámokat. A tapasztalat azt mutatja, hogy legtöbb esetben ezek az osztályok hatékonyság alapján különülnek el. Így a legkisebb fokozat például a katonai rögzíthető nehézgéppuska, a következő fokozat a páncélököl, s végül a "nagypapa", vagyis a helikopterre szerelhető golyószór (mely, mondani sem kell, mindent visz).

A lövöldözés és a küldetések - sztori továbbgördítése mellett nagy szerepe van a játékban a különféle ingatlanoknak. Ezek különleges színt visznek a játékba, és egy csipetnyi taktikai lehetőséget. Amellett, hogy jól kapcsolódnak a történethez, izgalmas küldetések tartoznak hozzájuk, és jól fogunk szórakozni a felvirágoztatásukon. Ugyanis ezek rendszerint lepukkant, csődbe ment, vegetáló vállalkozások, melyek rendbehozatala ránk vár. Miután megvettük őket szép borsos árért (itt ugyanis nem dől a pénz úgy, mint a GTA3-ban, viszont az árak a régiek...), elkezdjük a hozzá tartozó küldetéseket, majd, ha végeztük, végleg a miénk lesz, és nekünk fog termelni profitot. Így nincs más dolgunk, mint bizonyos időközönként meglátogatni mindet, és begyűjteni a tonnányi pénzt. Ezek stílusosan illeszkednek a főhős alvilági mivoltához: illegális pénznyomó nyomdának álcázva, drogdealer-fagyivállalat, pornófilmstúdió stb.

Említést érdemel még a játék által felvonultatott zenei anyag. Minthogy a 80-as években járunk idő szerint, így legendás slágerek szólnak majd a rádiónkból (akár motorban is, vagy egyedülálló módon a katonai helikopterben). Iron Maiden, Twisted Sisters, Nena, Slayer, Slade stb. fog minket időben visszavinni a 80-as évekbe. VRock, Fever, Flash, Wave, Wildstyle, Kchat - például ilyen csatornákkal fogunk találkozni a játék során.

 

 

GTA: San Andreas

 

Rendőrszimulátornak indult, aztán egy okos designer-i döntés végett (hál Istennek!) "tolvajszimulátor" lett mégiscsak. A GTA 1-2-London részekben még felünézetből, 2D-ben járhattuk a (London kivéltelével) kitalált városokat (Liberty City, San Andreas, Vice City), szabadon csinálhattunk, amit akartunk, az autólopástól kezdve a verekdésen át az agyatlan, de kellemes lövöldözésig. Ezt az élményt hivatott 3D-síteni a GTA3 2002-ben, majd kicsit kibővítve és épkézláb hőssel, valamint sztorival megfejelve a GTA: Vice City, majd 2004-2005-ben (PS2-n előbb jelent meg) az egész GTA-sorozatot összegezte és végleg a fellegekbe emelte a GTA: San Andreas.

A történet kivételesen izgalmasra és fordulatosra sikeredett a GTA-játékok történetében, s a GTA első része óta először szállhattunk harcba "mindenki ellen" egy afroamerikai szerepében, akit Carl "CJ" Johnson néven ismerhetünk meg. Egykoron Los Santos város bandájának feje volt, akik a várost uralták, minden az ölében hevert. Azonban egy nap el kellett tűnnie a városból, afféle "jó útra térés", s Liberty City-ben élt sokáig. Egy nap viszont megérkezett a rossz hír: anyja meghalt, testvérei pedig majdnem az egész város feletti kontrollt elveszítették, a banda, a Groove Street Family, pedig romokban hever... Ráadásul szegény CJ érkezésekor még a nyakába is varr két korrupt zsaru egy gyilkosságot is.

A játék, mint már az elején említettem, mindent tökéletesített, amit csak a GTA-részekben eddig láthattunk, illetve számos új funkciót rakott bele. Természetesen motorozhatunk, kocsikázhatunk, hajózhatunk, repülhetünk, sőt, immáron biciklizhetünk is, de ezt még csiszoltabb módon, mint eddig (pl.: a repülésen rengeteget javítottak). Mindenből kb. 3X annyi került be a játékba, s a vezetési modell is kicsit valóságközelibb lett. Autónkat akár tuningolhatjuk, festhetjük is (ala NFS: Underground). Kerültek egészen "egzotikus" járművek is a játékba, melyek nemcsak jópofák (pl.: traktor, kombájn), hanem igen hasznosak is és könnyítik például a rejtett csomagok gyűjtögetését (ilyen a "jetpack" ).
A játéktér is körülbelül 3X nagyobb lett. Ezúttal 3 várost plusz a körülötte levő vidéki falvakat, kisvárosokat járhatjuk be. Lévén, hogy San Andreas egy nagy állam, tulajdonképpen. A nagyvárosok szinte kiköpött másai Los Angeles-nek (Los Santos; a Terminator 2 híres sikátorát láthatjuk majd pl.), Las Vegas-nak (Las Venturas; a Con Air-ből megismert, repülőszántotta sétányt is láthatjuk benne), illetve San Francisco-nak (San Fierro, az eredeti város híres hídján is járhatunk, u. n. Gant-bridge néven). Tehát a kifele utalás, mint az eddigi részekben, itt is megvan. (Megjegyzés: a játéktér nagyságát jól mutatja, hogy kb. 1 játéknap alatt, azaz 24 perc alatt lehet bejárni kocsival.)
A lövöldözős-verekedős részek is javítva lettek, illetve átdolgozva. Amolyan Manhunt-féle módszerrel, vagyis külön gombbal kell célozni és lőni is. Közelharcban az egyes klubokban különféle technikákat sajátíthatunk el (név szerint 3-at: box, kung-fu, utcaharc).
A városokban rengeteg ingatlan, szórakozóhely, fegyverbolt, miegyéb van, melyek nagyon élővé teszik az egész világot, amibe csöppenünk (pl.: kaszinók, éttermek, kocsmák). Ezekben különböző minijátékokat jászahtunk majd, melyek a játékos tulajdonságaira is kihatnak. Ugyanis a játékba egy egyszerű fejlődésrendszert raktak, melynek során  CJ külseje is alakul (ha túl sokat zabál, elhízik, mint a disznó, ha viszont rendszeresen látogatja a konditermet, akár Mike Tyson méreteit is porba gyalázhatja), illetve vezetési, repülési, vagy akár biciklizési képességei is fejlődnek. Utóbbiakra nem is kell nagy gondot fordítani, hiszen autókázni, motorozni vagy bármilyen járművel ügyeskedni úgyis fogunk. Továbbá a céllövöldébe járva fejleszthetjük egyes fegyvernemekben való jártasságunkat is.
CJ külsejét ruházat és hajviselet terén is alakíthatjuk, vagy tetováltathatjuk is, ahogy az egy menő "ganxta"-hoz illik.

 

Folytatás következik...

Hírek

  • Fejlesztés
    2010-11-22 07:35:19

    Fölkerült a gtalcs alapvető info-ja! Most csak ennyire volt időm, de ma még várható fejlesztés!

  • Fejlesztés
    2010-11-22 01:33:03

    Hell´ All!

    Eddig föl van töltve alapvető info a gta, gtal1969, gtal1961, gta2, gta3, gtavc, gtasa-ról!

    De nyugi föl lesz töltve a többi rész is! Letöltések is!

Szavazás

Eddig milyen az oldal?
Elmegy!
Jó!
Szar!
Asztali nézet